Over Marjolein

Marjolein SchoonewagenAl jong wist ik dat ik bouwkunde wilde gaan studeren. De liefde voor bouwkunst is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vakkenpakket op de middelbare school sloot daar mooi bij aan: wiskunde, natuurkunde, tekenen, economie. Het moest de HTS worden, geen universiteit. Ik ben nogal praktisch ingesteld, en had het idee dat de HTS daar beter bij aan zou sluiten. In 1993 heb ik mijn diploma gehaald aan de Haagse Hogeschool.

Aansluitend heb ik zes jaar als bouwkundig tekenaar en projectleider gewerkt bij Tebodin en DVP. Tijdens die jaren, viel mij steeds meer op dat ik meer interesse had voor het reilen en zeilen van de twee bedrijven waar ik toen werkte, dan voor de techniek van de projecten waar ik aan werkte. Ik wilde graag mijn werk binnen het gestelde budget uitvoeren, was geïnteresseerd in de jaarcijfers van de bedrijven, ik vond het belangrijk dat iedereen volgens een kwaliteitssysteem werkte en de huisstijl toepaste. Dit heeft mij doen besluiten om de techniek los te laten en mij meer met de bedrijfsvoering van een bureau bezig te gaan houden.

Aansluitend volgde vier jaar als bureaucoördinator bij een mooi architectenbureau in Delft: HDZ architekten. Daar is gebleken dat mijn keuze om de techniek los te laten een juiste was. Dagelijks heb ik gewerkt met projectadministratie en financiële administratie. Zelfs voor boekhoudkundige werkzaamheden bleek ik een gave te hebben. Zonder enige opleiding daarin, heb ik alles van de boekhouding mij eigen weten te maken. Autodidact, zo bleek.

In 2004 ben ik gestart met mijn eigen bedrijf Schoonewagen Management Assistance. Vanuit de markt merkte ik dat er behoefte was aan tijdelijke ondersteuning, ad hoc adviezen en vervanging bij bijvoorbeeld ziekte of zwangerschapsverlof. Grote bureaus hebben een bureaumanager of bureaucoördinator in dienst, kleine bureaus hebben daar geen budget voor. Het bleek een gat in de markt. Werkzaamheden die met financiële en projectadministratie te maken hebben, zijn mijn core business. Ook contractadviezen zijn een structureel onderdeel van mijn werkzaamheden. Ik heb een kring van bureaus om mij heen, die mij bij tijd en wijle inhuren voor zo'n contractadvies, honorariumberekening of onderhandeling. Nog steeds ga ik met veel plezier naar al mijn klanten toe.

De afwisseling van de werkzaamheden en diversiteit van de bedrijven houden mij energiek. Ik heb een zeer positieve levensinstelling en breng mijn enthousiasme voor alles wat met uw bedrijfsvoering en administratie te maken heeft, graag op u over.

Opleidingen - Software - Werkervaring

Opleidingen
Software
Werkervaring

Nevenactiviteiten

RAP Leiden
Gebruikersvereniging Assistance Software
Stichting Prader-Willi Fonds

Marjolein in het nieuws

De zakenauto van...
Assistance Software gebruiker van het jaar 2003